Suku Dayak Kadazan

Suku Dayak Kadazan, adalah salah satu etnis Dayak yang bermukim di Sabah Malaysia. Beberapa penulis sering menggabungkan Dayak Kadazan dengan Dayak Dusun, karena menggunakan bahasa yang sama. Tetapi sebenarnya Dayak Kadazan dan Dayak Dusun adalah dua etnis yang berbeda tapi mirip atau mirip tapi berbeda, sehingga muncul istilah Dayak Kadazan-Dusun. Istilah Kadazan-Dusun ini wujud dari hasil penggabungan etnik Kadazan dan Dusun serta beberapa etnik kecil lain. Penggabungan ini adalah akibat pertelingkahan politik. Lagipula, perbedaan antara kaum Kadazan dan Dusun tidak begitu berbeda..Beda antara bahasa Kadazan dan Dusun ialah seperti bahasa Malaysia dan bahasa Indonesia.

Orang Kadazan, seperti halnya orang Dusun memiliki perayaan yang berbeda daripada suku Dayak lainnya, yaitu perayaan Tadau Kamaatan (Haverst Day). Orang Kadazan tidak mempunyai pengaturan dalam hal mempunyai anak, sehingga mereka cenderung memiliki banyak anak. Dalam berbagai hal, suku Kadazan memiliki tradisi kuat dalam ilmu mistik. Pada saat ini mereka ini telah memeluk agama Kristen (Protestan dan Katholik) serta Islam, namun walaupun begitu mereka masih mempertahankan sebagian adat resam dahulu. Perkawinan campur antara Orang Cina, Kadazan dan Dusun,  telah melahirkan etnis baru yang disebut "Sino Kadazan-Dusun" di Pinampang, Tembunan, Ranau dan Kuala Penyu.

Tun Fuad Stephens, Huguan Siou (Pemimpin Agung) pertama Kadazan, menyatakan istilah Kadazan digunakan untuk menyatukan 14 suku kaum kelompok Kadazan yang berdialek sama, tetapi orang Dusun menginginkan penggabungan yang lebih besar. Dengan itu istilah Kadazan-Dusun dipilih sebagai nama dari suku besar akibat penggabungan puluhan sub-suku dari Kadazan dan Dusun.

Suku-suku yang membentuk Kadazan-Dusun, terdiri dari 41 suku, yaitu:
  1. Bisaya
  2. Bonggi
  3. Bundu
  4. Dumpas
  5. Gana
  6. Garo
  7. Idaan
  8. Kimaragang
  9. Kolobuan
  10. Kuijau
  11. Labuk
  12. Lingkabau
  13. Liwan
  14. Lobu
  15. Lotud
  16. Lundayeh
  17. Makiang
  18. Malapi
  19. Mangkaak/kunatong
  20. Minokok
  21. Murut
  22. Ngabai
  23. Paitan
  24. Pingas
  25. Rumanau
  26. Rungus
  27. Sinobu
  28. Sinorupu
  29. Sonsogon
  30. Sukang
  31. Sungai
  32. Tagahas
  33. Tatana
  34. Tangara
  35. Tidong
  36. Tindal
  37. Tobilung
  38. Tolinting
  39. Tombonuo
  40. Tuhawon
  41. Tutung
Lazimnya masyarakat daripada subetnik yang disebut di atas adalah berasal (mendiami) kawasan-kawasan tertentu umpamanya Kimaragang di daerah Kota Marudu, Lotud di daerah Tuaran, Orang Sungai di daerah Kinabatangan, Sugut, Paitan dan Pitas. Kebanyakan orang Kadazan-Dusun menganuti agama Kristen. Bagi Orang Sungai yang tinggal di daerah Pitas, mereka menganut agama Islam manakala daerah-daerah lain seperti Kinabatangan (Tongod) dan Paitan, Orang Sungai beragama Islam dan Kristen. Masyarakat Lotud (Suang Lotud) turut mendiami kawasan Pantai Barat Selatan negeri Sabah terutamanya Tuaran, Tamparuli, Telipok dan dan sedikit di Kota Belud (Tempasuk). Mereka hidup secara kolektif dengan mendiami rumah panjang yang mengumpulkan beberapa keluarga, iaitu antara 150 - 200 orang. Walau bagaimanapun, pada masa kini, rumah panjang jarang dilihat dalam etnik ini. Kebanyakannya telah mengalami pembangunan fizikal dan mental.
Jadi saat ini hampir tidak bisa dibedakan mana kelompok Kadazan dan mana kelompok Dusun, karena sebanyak 41 suku ini telah berbaur di dalam nama baru Dayak Kadazan-Dusun.

gadis kecil Dayak Kadazan
Perayaan Adat
Pesta Kaamatan (Menuai) disambut oleh Kadazan-Dusun sebagai merayakan tuaian baik. Pesta Kaamatan disambut sepanjang bulan Mei, walaupun perayaan ini diadakan hanya pada tanggal 30 dan 31 Mei. Puncak perayaan Kaamatan adalah peraduan ratu cantik atau unduk ngadau, tarian tradisi, dan upacara puncak yang dipimpin oleh Bobohizan "ketua pendita"
Pesta Kaamatan bagi kaum Kadazan juga dikenali sebagai 'Tadau Ka'amatan' dalam bahasa Kadazan-Dusun.
Kadazan percaya kepada makhluk halus dan dipercayai terdapat lima makhluk halus: Kinoringan (Ketua makluk halus & Pencipta), Rusod (semangat semua benda hidup kecuali manusia), Koududuwo (semangat manusia), Tombiruo (semangat orang yang telah meninggal), dan Rogon (semangat jahat).
Menurut kepercayaan Kadazan, semangat padi merupakan Kinoingan (Kinorohingan dalam dialek Dusun) yang dikenali sebagai Bambaazon, disembah sebagai pencipta dan berkuasa sumber kepada kewujudan. Semangat padi Bambaazon dimuliakan pada pokok padi, beras, dan nasi. Banyak yang meyakini bahwa "tanpa padi, tiada kehidupan".
Ketika pesta Kaamatan, penduduk Sabah mengenakan pakaian tradisi mereka dan bersuka-ria. Selain menari Sumazau dengan alat muzik tradisi, tapai (arak beras) dihidangkan sebagai minuman istimewa. Penduduk Sabah akan menyapa sesama mereka dengan ucapan 'Kopivosian Tadau Ka'amatan' atau 'Selamat Hari Menuai'.

Makanan
Makanan tradisi yang terkenal di kalangan kaum Kadazan-Dusun ialah Hinava, Noonsom, Pinaasakan, Bosou, Tuhau, Sup Kinoring Bakas dan Sup Manuk Lihing. Makanan-makanan ini dapat disediakan dengan pelbagai cara mengikut kebiasaan amalan tradisi kaum Kadazan-Dusun.

tari Sumazau, Dayak Kadazan
Tarian
Tarian Sumazau merupakan tarian tradisi Kadazan-Dusun yang terkenal di seluruh Malaysia. Tarian ritualnya memenuhi pelbagai fungsi seperti mengucap kesyukuran yang berkaitan dengan kegiatan menanam dan menuai padi dan untuk menolak bala, menyemah semangat, dan mengobati penyakit.
Irama Sumazau adalah perlahan. Alat alat pengiring tarian adalah set gong dan gendang. Pasangan penari berhadapan dan menggerak-gerakkan kaki berlangkah kecil, sementara tumit kaki diangkat-turunkan mengikut irama. Ketika menari tangan dikepakkan keluar, gerakannya turun naik seperti burung terbang. Biasanya Sumazau ditarikan pada masa hari Perayaan Majlis Jamuan Pesta Kaamatan.

Pakaian tradisional
Pakaian Tradisional Dayak Kadazan disebut "Penampang". Pakaian menggunakan kain hitam yang bersulamkan benang emas, digunakan pada saat sambutan Pesta Menuai.

Sedangkan pakaian tradisional Dayak Dusun Tindal Kota Belud dipanggil 'Sinipak'.


sumber:
- dayakpost.com
- melayuonline.com
- bincang.net
- kawanlah.com
- sabah.edu.my
- e-borneo.blogspot.com
- jurnaltoddoppuli.wordpress.com
- muluview.blogspot.com
- wikipedia
- dan sumber lain



0 comments:

Post a Comment

Silahkan berkomentar di bawah ini, Kami mohon maaf, apabila terdapat kekeliruan atau ada yang tidak sesuai dengan pendapat pembaca, sehubungan dengan sumber-sumber yang kami terima bisa saja memiliki kekeliruan.
Dengan senang hati kami menerima segala kritik maupun saran pembaca, demi peningkatan blog Proto Malayan.
Salam dan terimakasih,